Co to jest konferencja online? To konferencja internetowa w formie video-wykładów na żywo, w trakcie której każdy uczestnik siedzi wygodnie, przed własnym komputerem (lub smartfonem) w dowolnie wybranym miejscu, a za pomocą dostępnego czatu, ma kontakt z innymi uczestnikami – może dyskutować, rozmawiać, a także zadawać pytania ekspertom.
Z nastolatkiem w domu i e-szkole
Jak radzić sobie w czasie izolacji?
Konferencja on-line
- Termin wydarzenia: 30 maja 2020 roku (sobota)
- Miejsce: wygodnie, w Twoim domu
- Godzina: 10:00 – 15:15
- Dla kogo: dla rodziców i nauczycieli nastolatków
O konferencji
Dla rodziców mających w swoich domach nastolatków, ostatnie tygodnie naszego przymusowego zamknięcia to szczególny okres. Z jednej strony, dla wielu z nich to, w pewnym sensie spełnienie marzeń. Nagle, z dnia na dzień w zasadzie, nasze nastoletnie dzieci, które wciąż gdzieś mijamy w naszych domach pędząc do swoich spraw, które wozimy z zajęcia na zajęcia albo po prostu widujemy jedynie przy śniadaniu i kolacji, są z nami. Mamy dla siebie tyle czasu ile dusza zapragnie. Prawdziwy prezent od losu! Tyle, że po kilku dniach zaczynamy nagle rozumieć, że z tym prezentem jest coś nie tak. To nie tak powinno wyglądać.
Nasi eksperci
W czasie naszego spotkania spróbujemy się przyjrzeć nastolatkowi w tej nietypowej sytuacji. Oczywiście z ludźmi w tym wieku zawsze są takie czy inne problemy, jednak sytuacja w jakiej się obecnie znajdujemy jest, poza cała jej oczywistą uciążliwością, także szansą. Możemy się przyjrzeć swoim relacjom z nastolatkiem przez swoiste szkło powiększające. Stała konieczność przebywania z nim wzmaga bowiem i skupia to co w normalnych warunkach jest w miarę bezpiecznie rozproszone. Lepiej wtedy widać zarówno zagrożenia jak i szanse, które niesie z sobą bliskość, jakiej przecież wszyscy potrzebujemy.
Co zyskasz
biorąc udział w konferencji?
Weźmiesz udział w trzech godzinnych wykładach
prowadzonych przez znakomitych praktyków: prof. Marka Kaczmarzyka, prof. Jacka Pyżalskiego i Tomasza Bilickiego
Zadasz nurtujące Cię pytania
jako czynny uczestnik czatu. Po każdym z wykładów odbędzie się półgodzinna sesja pytań i odpowiedzi, podczas której prelegenci odpowiedzą na najczęściej pojawiające się pytania
Zdobędziesz imienny certyfikat
który po zakończeniu wydarzenia otrzymasz na swoją skrzynkę mailową
Otrzymasz materiały dodatkowe
przygotowane przez ekspertów, pełne praktycznych wskazówek i narzędzi
Otrzymasz czasowy dostęp do nagrania konferencji
jeśli nie możesz wziąć udziału na żywo, zaplanuj czas na obejrzenie nagrania konferencji w kolejnych dwóch dniach!
sprzedaż zakończona,
dziękujemy za
zainteresowanie!
Program konferencji
10:00 – oficjalne rozpoczęcie konferencji
10:10 – 11:10 dr prof. UŚ Marek Kaczmarzyk
Gruboskórny czy delikatny? O niebezpiecznej wrażliwości nastolatka
11:10 – 11:40 – Sesja pytań i odpowiedzi z dr. prof. UŚ Markiem Kaczmarzykiem
11:40 – 12:00 – Przerwa
12:00 – 13:00 dr hab. prof. UAM Jacek Pyżalski
Co Internet robi z nastolatkami a może co nastolatkowie robią z Internetem?
13:00 – 13:30 – Sesja pytań i odpowiedzi z dr. hab. prof. UAM Jackiem Pyżalskim
13:30 – 13:45 – Przerwa
13:45 – 14:45 Tomasz Bilicki
Kryzysy w wieku dojrzewania – perspektywa nauczyciela
14:45 – 15:15 – Sesja pytań i odpowiedzi z Tomaszem Bilickim
15:15 – oficjalne zakończenie konferencji
Wystąpienia
Gruboskórny czy delikatny? O niebezpiecznej wrażliwości nastolatka
dr prof. UŚ Marek Kaczmarzyk
Dzięki uczestnictwu w wykładzie dowiesz się:
- co się dzieje w mózgu nastolatka i dlaczego może to być niebezpieczne dla jego rozwoju?
- jakie zachowania mogą być wynikiem zmian rozwojowych, chociaż wydają się być objawem buntu, niechęci czy lenistwa?
- czego można oczekiwać od siebie i nastolatka, a co pozostaje poza zasięgiem?
Podczas konferencji:
- dowiemy się dlaczego na nastolatka trzeba czasem spojrzeć jak na istotę w okresie ochronnym?
Zachowania nastolatków rzadko kojarzą nam się z delikatnością, wrażliwością i wołaniem o pomoc. Częściej uważamy je za gruboskórne, trudne i krnąbrne. Ich mózgi przechodzą jednak w tym czasie niezwykle intensywną i niebezpieczną (choć z neurorozwojowego punktu widzenia niestety konieczną) przebudowę swojej struktury. W czasie spotkania spojrzymy na mózgi nastolatków jako na systemy, które są bardzo niestabilne, poszukują na tym etapie nowych sposobów przywracania równowagi, nowych mechanizmów autoregulacji. Jest to konieczne bo większość tych, które były skuteczne dotąd, nie sprawdza się już po zmianie struktury. Coś analogicznego przytrafia się naszym dzieciom w pierwszych latach życia. To także etap gwałtownych zmian w strukturze mózgów. Wtedy jednak otaczamy je opieką i chronimy a ich nieporadności raczej nas rozczulają niż złoszczą.
Wiele wskazuje na to, że nasze nastolatki są prawie równie bezradne, a ich mózgi niebezpiecznie niestabilne. Jeśli tak jest, wymagają w tym okresie, bardziej niż kiedykolwiek, opieki i wsparcia. Problemem jest sposób w jaki nastolatki komunikują te potrzeby. Postaramy się zrozumieć dlaczego tak jest i zrewidować chociaż część naszych reakcji na zachowania nastolatków.
Co Internet robi z nastolatkami, a może co nastolatkowie robią z Internetem?
dr hab. prof. UAM Jacek Pyżalski
Dzięki uczestnictwu w wykładzie dowiesz się:
- co naprawdę robią nastolatki w sieci, zarówno dobrego, jak i złego?
- co młodzi ludzie potrafią robić za pomocą Internetu, a czego nie potrafią?
- jak wspierać nastolatka w sensownym wykorzystaniu Internetu?
Podczas konferencji:
- przyjrzymy się: jakie podejście dorosłych do używania mediów przez młodych ludzi ma sens?
Częstym obszarem konfliktów i przedmiotem troski dorosłych jest używanie przez młodych ludzi technologii informacyjno-komunikacyjnych, głównie Internetu. Obawiamy się, że nasze dzieci doświadczą wielu ryzykownych dla nich zjawisk, o których dużo słyszymy. Mogą stać się ofiarami lub sprawcami przemocy, napotkać agresywne, czy pornograficzne treści lub uzależnić się od Internetu. Mogą też zajmując się korzystaniem z technologii zaniedbać ważne sprawy, tj. jak relacje społeczne, czy nauka.
Z drugiej strony słyszymy, że Internet to doskonałe narzędzie, niezbędne w nowoczesnej edukacji oraz świetna platforma wartościowych ludzkich kontaktów. Jak się odnaleźć w tych często przeczących sobie stwierdzeniach. I, co chyba ważniejsze: co możemy zrobić aby nasze dziecko doświadczyło korzyści, a nie strat związanych z wykorzystaniem nowych mediów?
Kryzysy w wieku dojrzewania - perspektywa nauczyciela
Tomasz Bilicki
Dzięki uczestnictwu w wykładzie dowiesz się:
- jakie są prawidłowości wieku adolescencji i jak je odróżnić od kryzysów oraz zaburzeń?
- czy da się towarzyszyć nastolatkowi, nawet wtedy, kiedy podejmuje zachowania ryzykowne?
- jak pomagać nastolatkowi w kryzysie? Co mówić, a czego nie mówić?
- jak zapobiegać samouszkodzeniom i zamachom samobójczym u nastolatków?
Podczas konferencji:
- lepiej zrozumiesz nastolatka i jego kryzysy
Wiek adolescencji jest nierzadko bardzo trudnym czasem dla rodziców. Przez ponad 10 lat przyzwyczailiśmy się do tego, że w domu wychowujemy dziecko – w wielu aspektach całkowicie zależne od nas, mniej lub bardziej, ale jednak posłuszne i uznające naszą zwierzchność. Aby być zdrowym dorosłym trzeba jednak pozbyć się cech dziecka, a zatem nastolatek musi pozbawić rodziców władzy, poszukać własnego pomysłu na siebie, nauczyć się zaspokajania potrzeb w gronie rówieśników i obcych dorosłych. Dla wielu rodziców taka postawa jest szokiem i wyzwala myśli o porażce wychowawczej, czy też prowadzi do stygmatyzacji nastolatka – głupi, niezrównoważony, egoista.
Dla samych nastolatków wiek adolescencji także jest wyjątkowym czasem rozwojowym. Wahania nastrojów, walka o pozycję w grupie rówieśniczej, autoprezentacja w mediach społecznościowych, pierwsze związki i seksualność, poczucie niezrozumienia przez dorosłych, świadomość wyobcowania systemu edukacyjnego… Wszystko to jest często wyzwalaczem kryzysów, a młodzież z „pokolenia płatków śniegu” jest piękna jak śnieżynki, ale też podobnie krucha. Co 5-8 nastolatek ma myśli samobójcze, wielu się samookalecza, i… wcale mnie to nie dziwi.