Konferencja odbyła się 12 czerwca 2021 roku
Kondycja psychiczna nastolatków
W jaki sposób ich wspierać?
Konferencja online dla nauczycieli i rodziców nastolatków
O konferencji
12 czerwca 2021 r. odbyła się niezwykle ważna konferencja, podczas której poruszyliśmy temat związany z zachowaniami ryzykownymi wśród dzieci i nastolatków. Takie zachowania, w szczególności po powrocie naszych podopiecznych do życia szkolnego po pandemii, mogą przybrać na sile.
Jak przygotować się do roli bacznego, świadomego obserwatora dbającego nie tylko o dobrostan uczniów, ale i własny? Jak wygląda neurobiologiczny rozwój nastolatków w świetle zagrożeń, które czyhają na nich w świecie pełnym presji i niepewności? Jakie są szczególnie ryzykowne zachowania naszych podopiecznych i jaki możemy im zapobiegać? Jak wygląda świat po drugiej stronie depresyjnego lustra i jak skutecznie działać, aby wspierać cierpiących adolescentów? Jak pozostać mądrym dorosłym w obliczu samookaleczeń i prób samobójczych? I w końcu jak wyglądać mogą relacje rówieśnicze po powrocie do szkół, w szczególności, kiedy naszą misją będzie odbudowa zespołów klasowych? O tym, mówią w swoich wykładach nasi znakomici eksperci! Zobacz wszystkie nagrania z konferencji!
Czego dowiesz się z wykładów?
- Jaka jest skala emocji u nastolatka i dlaczego tak bardzo go boli to, co twierdzą o nim inni, że może zdecydować się na rozwiązania zagrażające jego życiu?
- Co to jest abulia, jakie są jej objawy i jak można pracować z osobą będącą w tym stanie?
- Jak postępować w wypadku pojawienia się zachowań ryzykownych związanych z piciem alkoholu i używaniem innych substancji psychoaktywnych?
- Czego nie robić w kontakcie z dzieckiem chorym na depresję?
- Jak można zapobiegać rozwojowi depresji u nastolatków?
- Jak rozmawiać z nastolatkami zgłaszającymi problemy związane z samookaleczeniem lub myślami samobójczymi, jakie działania podjąć i gdzie szukać pomocy?
- Kiedy relacje w klasie są złe i kiedy możemy mówić o przemocy?
- Jak łączyć w praktyce wychowawczej reagowanie na przemoc z budowaniem wspólnoty w klasie?
Co zyskasz
kupując dostęp do nagrania?
Weźmiesz udział w 5 wykładach
prowadzonych przez znakomitych praktyków: prof. Marka Kaczmarzyka, Roberta Rejniaka, Annę Tulczyńską i prof. Jacka Pyżalskiego.
Zapoznasz się z sesjami pytań i odpowiedzi,
podczas których uczestnicy konferencji mogli zadawać nurtujące ich pytania.
Zdobędziesz imienne zaświadczenie
poświadczające Twój udział w wykładach.
Otrzymasz materiały dodatkowe
w postaci kilkudziesięciu stron materiałów, przygotowanych przez ekspertów, pełne praktycznych wskazówek i narzędzi stanowiących doskonałe uzupełnienie treści wystąpień.
Otrzymasz 30-dniowy dostęp do nagrania konferencji
i w tym czasie będziesz mógł wracać do nagrania dowolną ilość razy!
Sprzedaż zakończona
Masz pytanie? Napisz lub zadzwoń:
konferencje@edu-akcja.pl
tel. 505 069 419
O naszych ekspertach
Wykłady
Czas stanowczych reakcji na bunt czy okres ochronny?
O tym, jak współczesność zmienia to, co naturalne, w to, co zabójcze
prof. Marek Kaczmarzyk
W ostatnich latach obserwujemy u nastolatków gwałtowny wzrost zachowań zagrażających ich życiu. Przymusowa izolacja związana z pandemią COVID-19 zdecydowanie te zachowania nasiliła, a zintensyfikowana ich obserwacja była jedynie soczewką skupiającą obraz procesów, których zrozumienie może okazać się kluczowe dla międzypokoleniowej równowagi na miarę XXI wieku.
Charakterystyczne dla naszego gatunku zjawiska, od zawsze powodujące napięcia pomiędzy nastolatkami a ich dorosłymi opiekunami, stanowią siłę napędową procesów, które zapewniają ludziom przewagę nad innymi gatunkami. Współczesny świat nieograniczonej dostępności i błyskawicznej dystrybucji informacji spowodował, że sprawne dotąd mechanizmy samoregulacji zawodzą, a nastolatek poddany jest presji w stopniu, jaki dotąd nie miał precedensu w całej naszej historii. Podczas spotkania przyjrzymy się bliżej, jak neurobiologia ewolucyjna daje szansę na poznanie i złagodzenie pewnej części tych zjawisk i uniknięcie ich długofalowych następstw.
czytaj więcej
czytaj mniej
Podczas tego wystąpienia dowiesz się:
- Jakie cechy mózgu nastolatka powodują jego zachowania ryzykowne i w jakim stopniu są one związane z jego intencjami?
- Czym się różni nastolatek „na zimno” i „na gorąco” i dlaczego dorośli mogą zrozumieć tylko pierwszego z nich?
- Jaka jest skala emocji u nastolatka i dlaczego tak bardzo go boli to, co twierdzą o nim inni, że może się zdecydować na rozwiązania zagrażające jego życiu?
- Czym może grozić brak wsparcia w okresie przebudowy systemu ze strony osób dorosłych i jakie sposoby łagodzenia napięć stosują w takim przypadku ludzie nastoletni?
Jak wygląda świat nastolatków po drugiej stronie depresyjnego lustra?
Anna Tulczyńska
Depresja – wiele już na jej temat powiedziano i napisano, ale kiedy zostajemy skonfrontowani z taką diagnozą u naszego dziecka lub ucznia, stajemy bezradni, zaskoczeni, przestraszeni i zdezorientowani. Niestety, polskie nastolatki nie radzą sobie z problemami, które przed nimi stoją. Statystki są bardzo niepokojące – różne źródła podają, że od 10 do 30% osób poniżej 18. roku życia zmaga się z problemami psychicznymi, które wymagają profesjonalnej pomocy. Szacuje się, że depresja dotyka 2% dzieci i aż 8% nastolatków.
Mimo coraz większej świadomości i otwartości na korzystanie z pomocy specjalistów – psychiatrów i psychoterapeutów – depresja to nadal problem niedodiagnozowany u nastolatków, a nawet u dzieci młodszych. Okres dojrzewania to czas gwałtownych zmian fizycznych, psychicznych i społecznych. Pełen napięć i emocji, buntu i konfliktów z rodzicami. Z tego względu objawy depresji łatwo pomylić z „lenistwem, typowym dla młodych obniżeniem nastroju czy burzą hormonów”.
Depresja rozwija się powoli, więc czasem dorośli po prostu przyzwyczajają się do stopniowych zmian w zachowaniu dziecka. Jednak depresja to poważna choroba wymagająca leczenia. Zmianie powinny podlegać także relacje z dzieckiem w rodzinie i szkole, sposób komunikacji, rozłożenie akcentów. Podczas spotkania przyjrzymy się bliżej depresji oraz sposobom jej zapobiegania.
czytaj więcej
czytaj mniej
Podczas tego wystąpienia dowiesz się:
- Jakie sygnały depresji można zauważyć w domu, a jakie w szkole?
- Jak depresja wpływa na możliwości uczenia się młodych ludzi?
- W jaki sposób to zaburzenie zmienia sposób patrzenia na siebie i świat?
- Jak rozmawiać z nastolatkiem i proponować mu pomoc specjalisty?
- Czego nie robić w kontakcie z dzieckiem chorym na depresję?
- Jak można zapobiegać rozwojowi depresji u nastolatków?
Zachowania ryzykowne – jak je rozpoznać i jak właściwie na nie reagować?
Robert Rejniak
Kiedy ponad rok temu po raz pierwszy doświadczyliśmy ograniczeń wynikających z pandemii COVID-19, było to dla wszystkich coś nowego, budziło niepokój i powodowało poczucie niepewności. Pojawiły się pytania: Co teraz? Jak będziemy pracować? Jak długo się utrzyma taka sytuacja? Wówczas problemy, które się pojawiły, większość osób traktowała jako przejściowe, na zasadzie: potrwają co najwyżej miesiąc i po okresie chwilowej izolacji wrócimy do „normalnego” życia.
Niewątpliwie pandemia wpłynęła też na edukację, wychowanie, podejście do nauki i zdalnego nauczania. Można było obserwować, jak w takich okolicznościach radzą sobie dzieci, rodzice i nauczyciele. A także jak ta sytuacja wpłynęła na część uczniów, którzy z powodu frustracji i nałożenia się różnych problemów doświadczyli depresji i wynikających z niej zachowań ryzykownych. Podczas spotkania przyjrzymy się bliżej tym zjawiskom i metodom wpływania na redukcję ryzykownych zachowań, właściwego wspierania młodych ludzi oraz chronienia samych siebie.
czytaj więcej
Uczniowie wracają do szkół i choć nie wiadomo, na jak długo, warto przygotować się na nowe wyzwania. Może się okazać, że niektórzy nasi podopieczni się zmienili. Jedni wrócą z radością, a drudzy z lękiem i smutkiem. Jedni mają dość komputera, a drudzy nie potrafią bez niego żyć. Niektórzy są spragnieni kontaktu i życia towarzyskiego z rówieśnikami, inni wręcz przeciwnie. Będą też tacy, dla których ważnym elementem życia stały się używki. Warto pomyśleć o uzupełnieniach i zmianach w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły, o procedurach związanych z interwencją profilaktyczną. Warto też zastanowić się, jak ja, jako wychowawca, nauczyciel, pedagog, rodzic, mogę wpłynąć na redukcję zachowań ryzykownych i na poprawę kondycji psychicznej i fizycznej swoich podopiecznych.
czytaj mniej
Podczas tego wystąpienia dowiesz się:
- Czym są zachowania ryzykowne i jakie występowały najczęściej w okresie pandemii z perspektywy badań i z perspektywy specjalistów pomagających dzieciom i młodzieży?
- Co to jest abulia, jakie są jej objawy i jak można pracować z osobą będącą w tym stanie?
- Czym są zachowania sedenteryjne, w kontekście obowiązków szkolnych i relaksu, i jak można ograniczać ich negatywne konsekwencja dla zdrowia fizycznego i psychicznego uczniów?
- Jak postępować w wypadku pojawienia się zachowań ryzykownych związanych z piciem alkoholu i używaniem innych substancji psychoaktywnych?
- Na czym polega wczesna interwencja profilaktyczna oraz co warto uwzględnić i zaplanować w szkolnym programie profilaktyczno-wychowawczym w roku szkolnym 2021/2022?
Samookaleczenia, próby samobójcze – jak w ich obliczu pozostać mądrym dorosłym?
Anna Tulczyńska
Samookaleczenia to zachowania wywołujące lęk, poczucie bezradności i poczucie winy u opiekunów młodych ludzi dokonujących takich czynów. Z jednej strony są objawem złego stanu psychicznego młodych ludzi, z drugiej są traktowane jako zachowania nielogiczne, nienaturalne, którym trzeba natychmiast zapobiegać. Jeszcze silniejsze i trudniejsze emocje wywołują podejmowane przez dzieci i nastolatki próby samobójcze. W ostatnich latach gwałtownie wzrasta ich liczba, tak samo jak liczba samobójstw dokonanych. Polska młodzież jest na drugim miejscu w Europie w statystyce samobójstw dokonanych. Niestety, jest to problem narastający. U dzieci i nastolatków na jedno samobójstwo dokonane przypada od 20 do 100 prób samobójczych. O większości z nich nie słyszymy.
Samobójstwa i samookaleczenia to dwa ekstremalnie trudne tematy, budzące skrajne emocje i chęć do podejmowania gwałtownych działań, z którymi każdy pracujący z młodymi ludźmi dorosły prędzej czy później się spotka. Dorośli wobec takich zachowań czują się często zupełnie bezradni.
Podczas spotkania przyjrzymy się samookaleczeniom i próbom samobójczym oraz działaniom, które możemy podjąć, aby chronić nastolatki przed stanami, które mogą doprowadzić do skrajnych zachowań zagrażających ich życiu.
czytaj więcej
czytaj mniej
Podczas tego wystąpienia dowiesz się:
- Jakie potrzeby kryją się za samookaleczeniami?
- Jak rozmawiać z nastolatkami zgłaszającymi problemy związane z samookaleczeniem lub myślami samobójczymi?
- Jakie działania podejmować, gdy dowiesz się o samookaleczeniu i próbie samobójczej, gdzie szukać pomocy?
- Jakie są mity na temat samobójstw?
- Jak radzić sobie z własnymi emocjami?
O co naprawdę chodzi z relacjami w klasie?
prof. Jacek Pyżalski
Edukacja to relacja – to hasło słyszeli już chyba wszyscy zajmujący się edukacją w Polsce. Niewiele znajdziemy osób, które na poziomie deklaracji nie zgodzą się z tym, że dobre i wartościowe relacje, w tym relacje rówieśnicze, mają kluczowe znaczenie w procesach edukacyjnych i przekładają się na inne sprawy, które dla edukacji są ważne – przede wszystkim uczenie się. Z drugiej strony wiemy, że kiedy relacje rówieśnicze przyjmują zły obrót – gdy młodzi ludzie doświadczają przemocy lub cyberprzemocy rówieśniczej – konsekwencje, szczególnie w obszarze zdrowia psychicznego, są katastrofalne i wiążą się z bardzo dużym cierpieniem tych, którzy takiej przemocy doznają. Podczas spotkania przyjrzymy się bliżej tym relacjom, naszej roli i potencjalnym działaniom, które możemy podjąć, aby relacje rówieśnicze w klasie były dobre.
czytaj więcej
czytaj mniej
Podczas tego wystąpienia dowiesz się:
- Kiedy relacje w klasie są złe i kiedy możemy mówić o przemocy?
- Jak rozpoznać bullying i jakie ma on znaczenie dla zdrowia psychicznego uczniów?
- Jak łączyć w praktyce wychowawczej reagowanie na przemoc z budowaniem wspólnoty w klasie?
- Co łączy najlepsze światowe programy nastawione na przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej?